søndag 28. mai 2017

Den viktige strategien – en tid for alt *

ENGLISH
I forlengelsen av å minne disiplene om at de etter at de hadde mottatt Den hellige ånd skulle være hans vitner, ga Jesus dem strategien:
«…i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ende.»
Apg 1:8
Målet er helt til «jordens ende», men poenget er at jeg begynner der jeg er. På fredag ettermiddag passerte vi grensen til Romania. Det var Rodney (Walters) som kjørte, og det er sjåføren som vanligvis viser identifikasjons dokumentene både for passasjerer og kjøretøy. Tolleren på den rumenske grensen var snakkesalig, og Rodney fikk en anledning til å vitne om Guds kjærlighet til oss som ble  i Jesus.

Det er en av fordelene med å kjenne Jesu strategi vi vet at vi skal vitne der vi er, og når vi bærer uniform, kan den få folk til å stille spørsmål som åpner for samtale. Den rumenske grensen er ikke jordens ende, men felles for Rodney, Wendy, Magna og meg er at vi en gang for mange år siden begynte der vi var. Og vi har fortsatt med å ‘begynne der vi er’. Jeg kommer tilbake til noen tanker om «jordens ende» i morgen.

Dagens ‘manna’:

I dag begynner jeg i Iasi
-------------------------
(1) Bildet er ikke fra den rumenske grensen, men fra Aeropagos, stedet hvor Paulus begynte å vitne for atenerne.
* 'en tid for alt' er knyttet til Bibelens undervisning om at "Alt har sin tid" - Fork 3
Denne serien handler om undervisningen i tiden mellom påske og pinse.

Ingen kommentarer: